WŁĄCZ RADIO EZG!

POSŁUCHAJ:

ezglogo2

 

Aktualnie nadajemy:

winamp mediap

real

A A A

egzamin matura

Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała statystyki z egzaminu dojrzałości, do którego w tym roku podeszło 294 tys. uczniów. 71% z nich zdało, 19% wszystkich piszących nie zdało jednego egzaminu, który mogą poprawić w sierpniu, natomiast pozostałe 10% będzie miało taką okazję dopiero za rok.

Województwo łódzkie idealnie wpisało się w statystyki komisji – 71% łódzkich maturzystów uzyskało pozytywne wyniki z egzaminów. Niezmiennie w rankingu zdawalności prowadzą licea ogólnokształcące (80% zdawalności), za nimi plasują się technika i licea profilowane, później licea i technika uzupełniające (14%).

W powiecie zgierskim dobrze wypadły matury ustne – średnie wyniki z języka polskiego to 69%, a z angielskiego 62%. W przypadku innych języków było nawet lepiej: hiszpański 83%, rosyjski 62%,  niemiecki 42%. Jeśli chodzi o zestaw matur obowiązkowych, nasz powiat osiągnął  następujące wyniki: język polski (podstawa – 48%, rozszerzenie – 59%), matematyka (podstawa- 46%, rozszerzenie 36%), język angielski (podstawa- 69%, rozszerzenie 60%). Wysokie wyniki odnotowały także język francuski, rosyjski, i niemiecki – wszystkie na poziomie 60 – 70%. Wśród najchętniej wybieranych przedmiotów na tegorocznym egzaminie królowały angielski, biologia (w naszym powiecie średnio podstawa 31% i rozszerzenie 44%), chemia (podstawa – 35%, rozszerzenie – 39%), geografia (podstawa – 43%, rozszerzenie – 47%), matematyka i wiedza o społeczeństwie (podstawa – 46%, rozszerzenie – 38%). Nieliczni wybrali fizykę i astronomię, informatykę, historię.

W tym roku zdawalność matur spadła o 10 punktów procentowych w porównaniu z rokiem ubiegłym. Ciężko ustalić przyczynę tak złych wyników. Prawdopodobnie każdy element w machinie edukacyjnej jest w jakiejś części winny. Słychać zarówno głosy mówiące, że to uczniowie uczą się coraz mniej, ale też, że nauczyciele nie przykładają się do swojej pracy. Zdaje się również, że CKE przygotowała trudniejsze arkusze niż w poprzednich latach.

Być może jednak złe wyniki matur wyjdą nam jeszcze nie dobre. Niewykluczone, iż doświadczamy obecnie procesu uzdrawiania edukacji w Polsce – podniesienia poziomu trudności egzaminów dojrzałości (po ich stopniowym spadku kilka lat temu), przywrócenia maturze i szkolnictwu należytego prestiżu i szacunku. Wszak co łatwo przyszło, łatwo także pójdzie, niedocenione. To co zdobyte z wysiłkiem daje smak zwycięstwa, budzi (także własny) szacunek i uczy dojrzałości. A czy nie o to w maturze chodzi? 

.